Την τέχνη της σκηνοθεσίας και τις απόψεις του Κώστα Γαβρά για την πορεία του κινηματογράφου, το Χόλιγουντ, αλλά και την οικονομική κρίση, είχαν την ευκαιρία ν' ανακαλύψουν όσοι βρέθηκαν στο masterclass σκηνοθεσίας που έδωσε την Παρασκευή, στο πλαίσιο του φεστιβάλ ψηφιακών ταινιών Public Digital Festival.
Τη συζήτηση συντόνισε ο κριτικός κινηματογράφου και δημοσιογράφος, Δηµήτρης Δανίκας, ο οποίος «μύησε» τους παρευρισκόμενους στα μυστικά της κινηματογραφικής ματιάς του Κώστα Γαβρά, από την πρώτη του ταινία έως σήμερα.
«Μία ταινία είναι η σχέση του σκηνοθέτη με τους ηθοποιούς και με την κάμερα» ανέφερε ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης, ανοίγοντας την εκδήλωση.
Ενστερνιζόμενος δε, την άποψη του Ζαν Κοκτώ υπογράμμισε ότι «η σκηνοθεσία συνίσταται σε 80% δουλειά και 20% ταλέντο. Ο σκηνοθέτης είναι ο κυρίαρχος του παιχνιδιού στον κινηματογράφο, είναι ένα είδος ενορχηστρωτή, ενώ το σενάριο αποτελεί την πρώτη ύλη για την επιτυχία μιας ταινίας».
Σε ό,τι αφορά την πολιτική διάσταση των ταινιών του, ο σκηνοθέτης του «Ζ» δήλωσε ότι «όλες οι ταινίες έχουν πολιτικό περιεχόμενο, καθώς αντανακλούν την πολιτική και τη φιλοσοφία των δημιουργών τους. Ένα θέαμα που πάει τόσος κόσμος να το δει, δεν γίνεται να είναι απολιτικό».
Σημείωσε, δε, ότι «όλες οι ταινίες δεν χρειάζεται απαραίτητα να πηγαίνουν καλά. Είναι σαν τα βιβλία. Ορισμένα μπορεί ν' απευθύνονται σε λίγους».
Στη συνέχεια, μιλώντας για τη σχέση του με τον αμερικάνικο κινηματογράφο, παραδέχτηκε ότι το Χόλιγουντ τον φοβίζει αρκετά, καθώς είναι «η κόλαση και ο παράδεισος μαζί».
Αναφερόμενος στα βραβεία Όσκαρ, τόνισε ότι «δεν είναι τόσο σοβαρή υπόθεση» αφού «μεγάλοι σκηνοθέτες, όπως ο Τσάρλι Τσάπλιν, δεν βραβεύτηκαν ποτέ».
Σχετικά με τη συνεργασία του με ηθοποιούς παγκοσμίου εμβέλειας, όπως ο Τζον Τραβόλτα και ο Ντάστιν Χόφμαν, ανέφερε ότι «οι σχέσεις αυτές είναι πολύ απλές και φιλικές». «Αν ένας ηθοποιός είναι διατεθειμένος να προβάλλει το φιλμ και το ρόλο, αντί του εαυτού του, τότε δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα» είπε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στον ψηφιακό κινηματογράφο, ο κ. Γαβράς δήλωσε ότι «η ψηφιακή εποχή αποτελεί αληθινή επανάσταση. Όχι μόνο γιατί υπάρχει μεγαλύτερη ευκολία στο γύρισμα των ταινιών, εξαιτίας των προηγμένων ψηφιακών μέσων και του χαμηλού προϋπολογισμού που απαιτείται, αλλά επειδή αλλάζει η αισθητική των έργων, ακόμα και ο τρόπος προβολής τους, και εν τέλει αλλάζει η ίδια η τέχνη του κινηματογράφου».
Για την παγκόσμια οικονομική κρίση, ο κ. Γαβράς τόνισε ότι «το πρώτο πράγμα που κάνουν τα κράτη, είναι να 'κόβουν' λεφτά από τον πολιτισμό. Τα μόνα ουσιώδη στοιχεία σε μία κοινωνία είναι η παιδεία και ο πολιτισμός. Στις μέρες μας επικρατεί ένας οικονομικός φασισμός. Αν δεν αλλάξει αυτό, η επόμενη κρίση θα είναι χειρότερη από την τωρινή».
Σημείωσε ακόμα ότι η κρίση μπορεί ν' αποτελέσει πηγή έμπνευσης και αφορμή για την δημιουργία αξιόλογων ταινιών.
Κλείνοντας, ο Κώστας Γαβράς συνέστησε στους νέους που επιθυμούν να ασχοληθούν με τη σκηνοθεσία να το κάνουν, μόνο αν έχουν πάθος για τον κινηματογράφο. Πρόσθεσε, δε, ότι απαιτείται πολλή δουλειά και μεγάλη αφοσίωση, καθώς υπάρχουν πολλές δυσκολίες που μπορεί να τους διαλύσουν ψυχικά.
«Στη σημερινή εποχή, άλλωστε, με τα νέα ψηφιακά μέσα που υπάρχουν είναι εύκολη η μάθηση. Αυτό που μας λείπει δεν είναι η τεχνική, αλλά οι καλές ιδέες» κατέληξε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου